Juhannusmietteitä

 

Kesä on täällä pohjoisessakin nyt kauneimmillaan ja valoisemmillaan. Yöt ovat yhtä valoisia kuin päivätkin, koska aurinko ei kotikaupunkini leveysasteella laske kesäkuun alkupuolelta alkaen noin kuukauteen. Luonto näyttää parastaan; kaupungin puistoihin on laitettu taas kauniit kukkaistutukset, ja syreenit ja muut pensaat ovat kukkaloistossaan. Ja se ihana tuoksu, mikä syreeneistä tulee!

Koti juhannuskuntoon

 Nuorempi tyttäreni kävi viikolla pesemässä minulle parvekkeen lasit ja siivosi parvekkeen muutoinkin. Kävin ostamassa kauniin kukka-asetelman, jossa on pelargonioita ja valkoisia ja tummanpunaisia riippuneilikoita sekä koristeheinää. Ostin muutama vuosi sitten parvekkeelle paloturvallisuussyistä sähkögrillin, tehokkaan sellaisen, vaikka taloyhtiössämme on sallittu kaasugrillikin ja lupa parvekkeella grillailla. Täytyy tässä iltapäivällä viritellä grilli kuumaksi ja valmistaa juhannuspäivällinen. Kylläpä sitten kelpaa partsilla istuskella ja nauttia grillin antimista ja aurinkoisesta juhannussäästä!

Elämän käännekohtia perheessämme

Ennen juhannusta perheellämme on ollut alkukesän aikana parikin käännekohtaa elämässämme: olemme myyneet kotitalomme veljenpojallemme ja Emppu ja Kassu ovat saaneet päättötodistukset peruskoulusta!

Lapsenlapseni Emppu ja Kassu päättivät siis peruskoulun ja yhteisvalinnan tuloksetkin ovat tulleet. Molemmat pääsivät ensisijaiseksi asettamiinsa hakukohteisiin, Emppu opiskelemaan liiketoiminnan perustutkintoa ja Kassu lukioon. Emppu mietti kauan lukioon menemistä, mutta päätyi sitten kuitenkin hakemaan merkonomi-opintoihin, koska se antaa sekä ammatin että hyvän pohjan jatko-opinnoille. Kassun ainoana toiveena oli lukio, jonne hän myös pääsi. Kumpikaan ei onnistunut saamaan kesätöitä, mutta asialla on kuitenkin se hyvä puoli, että saavatpahan nyt levätä ja kerätä voimia ja motivaatiota uudelle opintopolulleen.

Kotipaikasta luopuminen

Lapsuudenkotimme myyminen on ollut ainakin minun elämässäni käänteentekevä tapahtuma. Olenhan siitä huolehtinut 25 vuotta, eli isämme kuolemasta saakka. Siellä on mennyt monet kesäpäivät laajaa nurmikkoa leikaten ja pieniä korjaustoimia tehden. Tosin nurmikonleikkuussa on apuna ollut viime vuosina sisareni, ja remonttihommissa avopuolisoni. Antoisaa tuo puuhastelu on kuitenkin ollut, sillä olen ihminen, joka tykkää toiminnasta. Ehkä nyt iän myötä tahti on kuitenkin hidastunut ainakin mitä fyysiseen työhön tulee, joten toisaalta on helpottavaakin saada yksi vastuu pois harteilta.

Oma kesäpaikka yhä vain suunnitelmana

Oman kesäpaikan tekeminenkin on vielä vaiheessa, mutta yhä suunnitelmissa. Tontti kuitenkin on valmiina, kun saisi sinne sen mökin. Valmis pikkumökkikin olisi valmiina, se pitäisi vain siirtää tontilleni. Ensin on kuitenkin raivattava tontti ja tehtävä pohja mökille. Jää ehkä ensi kesään, sillä olen nyt puuhastellut sijoitusasunnon ostoasioissa, mikä on vienyt kaikki ajatukseni ja rahani tietenkin...  Sitten kun ja  jos sen kesäpaikan saan puuhailtua ja en itse ehdi tai jaksa siitä enää nauttia, jäähän paikka kuitenkin lapsilleni ja lastenlapsilleni. 

Kesälomaa aion pitää heinäkuun loppupuolella. Suunnitelmissa ei ole sen erikoisempaa, mutta eiköhän jotakin rentoa tekemistä löydy. Mustikat ja hillat ovat varmaan jo tuolloin kypsiä, ja mikä sen rentouttavampaa, kuin metsissä ja soilla samoilu, saaliin määrällä ei niin väliä! 😁



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Huh hellettä!

Syysrutiineja ja jotain uuttakin

Joulun taikaa